© 2007 Ginderbroek

1969
2019
Wijkwerking Ginderbroek
Foto’s
contact
In 1835 reed de eerste trein in België, tussen Brussel en Mechelen. In 1855 legde de maatschappij de treinverbinding tussen Turnhout en Antwerpen aan. Pas twintig jaar later, op 27 mei 1878, werd de spoorlijn Herentals-Mol ingehuldigd en het jaar daarop het spoor tot Neerpelt.
Toen in 1903 de spoorweg vijfentwintig jaar in ons dorp bestond, organiseerde de gemeente Mol er een groots muziekfestival met een vijftigtal koor- en muziek-maatschappijen, op een achttal kiosken in Mol, waarvan er twee in de wijk Ginderbroek stonden.
Wegens haar grote rendabiliteit bracht men de spoorlijn in 1910 op dubbelspoor tot Mol en kreeg ze de naam ‘IJzeren Rijn’.  
Door de aanleg van de spoorlijn door onze gemeente werd het Mols Veld, toen een kale landbouwvlakte, in tweeën gesneden. Alleen het Beeldekenskapelletje stond in de weg. Het werd afgebroken en een tiental meters verder weer opgebouwd.
Het aantal overgangen werd erg beperkt en vele karsporen en servituten waren ineens onherroepelijk onderbroken. De verbinding tussen Millegem en Mol-Centrum bleef wel open langs de toenmalige Veldweg (nu Martelarenstraat).













Foto met nog het afgebroken spoorweghuis aan de overgang van Martelarenstraat